Anders Tenor

070-309 95 00

FÖRETAG



Se intervjun

Se intervjun om Ory från 1987. Tvärsnytt med team besökte Ory AB 1987, trevligt reportage med ägaren Anders Tenor och personal. Ory är kvar på samma plats idag med till- och nybyggnader.

Radiointervju

Arne Önnefors verkstadschef på Ory efter pensionering intervjuad av Kumla Radio, Gata opp Gata ned

Registrering

Tenors Enskilda Firma registrerades 1967-10-29. Ägde entreprenadmaskiner. Drev rörelsen till 1972 och hyrde sedan ut maskinerna till nystartade Tenors schakt AB från 1972-12-15.  Släpvagnsföretaget Ory med fastighet köptes in 1977-12-14. Ory hyrde fastigheter och verkstadsmaskiner av Tenors Enskilda Firma.

Hyr in första maskinen

Tenors schakt AB bildades 1972-12-15. Såldes till Odensbacken maskinstation 1981-12-21. Tenors Enskilda Firmas Entreprenadmaskiner såldes samtidigt till Oden maskin som tidigare drev Tenors Enskilda Firma mellan 1967 och 1972. Därefter hyrde ut till Tenors schakt AB  Sålt samtidigt. 1981-12-21 till Odensbackens, entreprenadmaskinerna från Tenors enskilda Firma.

Verkstads maskiner för Ory´s tillverkning, fastigheten Gryt 10:4 i Tenors Enskilda Firma se pkt 11

Nya loggan

Ny logga togs fram för Tenors schakt AB 1974


MASKINER


Grävmaskin på järnväg

Bilden visar en nyare maskin, år 1979. Hjulburen grävmaskin fick dressinhjul av banverket som monterades, hydraulik mekanisk styrda, gränsläges brytare installerades för att undvika kontaktledningar. En episod under nattligt arbete med rangerbangårds grävning i Hallsberg montering av förbalkbromsar med stopptid 07,00 på morgonen. Atila luftkylda Deutzmotorn skar. Fläktremmen gick av ca kl 02 på natten. Jag åkte för lyfta ur motorn från annan Attila och provade då att starta den. Startade när den svalnad. Ringde montör Lars-Inge Säfström som kom med en ny fläktrem. En spännande episod, men allt blev klart till den avtalade tiden, 07:00.

Info: Samma 4-cylindriga motor monterades på traktordragna vältar. Annan motor kongrifikation. när fläktremmen gick av fungerade spännrullen ( fläktremmen gick över), slog ut drog tillbaka stopp armen ”mekaniska Bosch pumpen” , motorn stannade, liten kostnad att utrusta med från standard. Tänkvärt för fabrikanter. Fanns också med dubbla fläktremmar såg när man besökte Deutz fabriken.

Grävmaskin med hydraulhammare


Cat 977

Cat 977 bandlastare. En kraftfull maskin som gick många år under Atletippens uppstart.

CAT 988

Jag köpte Bosse Gustavsson IH 100 Blad, Skop lastare. Fantastisk allround. Bosse G körde sedan Cat 988 hjullastare D-7 blad traktor osv., vi hade 3 årsavtal med NCC i Dylta, nuvarande Ballast för att lasta och frakta berg. Volymerna var ca 125 000 ton års basis transport över vägen till en 60 kross / asfaltverk östra sida om vägen mellan Kvinnersta och Dylta/Ölmbrotorp. Sprängningen utfördes av NCC, på inhyrd entreprenör/entreprenad. Vi ett tillfälle sa jag till efter många påpekanden, sluta ladda med koskit, (vi hade en Åkerman H-9 som slog sönder skutet till 60 cm storlek. NCC talade om för sprängaren att de skulle få betala H-9 se pkt 10. Om det blev för mycket att slå, som gick på timkostnad. En salva blev misslyckad. Tenor hade en ny Norrlandsvagnråkade illa ut. Föraren som åt frukost klarade sig. Blev demolerad i andra änden. Ett annat skott av många seglade i väg likt dasspapper men var sprängmattor. En bra sträcka och hamnade på järnvägs rälsen. Bosse Gustavsson såg det och hoppade ur sin Cat 988 och sprang i väg. Där låg ett skut på spåret som var illa däran. Bosse la örat mot spåret och tyckte att tåget kom från Ervalla-Frövi hållet. Han sprang för brinnande livet men det kom inget tåg. Han trodde ett tag han tog fel håll men tåget kom. Bosse viftade, ingen rektion, men när han stod kvar och viftade bromsade tåget in stannade ca 200–300 m före skutet på spåret. (Bosse G till höger på fotsteget Cat 988)

Åkerman H12

Anders Tenor till vänster och vår ombudsman för T-Schakt, Claus Röhnisch. Året var 1976 vi flög till Eslöv där Åkermans fabriken låg. Köpte en ny Åkerman H 12 av Örebro representanten Olle Branäs. (fyllde 101 år i januari 2021) Vi flög från Gustavsviksfältet med flygklubbens 2-motoriga Piper Twin Comanche. Sträckan 214 Nm, flygtid ca 1 tim 45 min Bekvämt!

Åkerman H9 

Köpte en ny Åkerman H 9 som utrustades med hydraul uttag för 1 tons hydraul hammare från Åkermans verkstad i Kvista. Hydraul uttaget togs ut av svängmotorpumpen till hydraul hammaren.detta visade sig inte fungera alls, med 1700 rpm på Volvo TD 60 motorn blev det varmgång i hammaren, läckage. Åkte till Dylta, vad gör a? Åkerman hade gjort sin installation som man tyckte var ok. Ringde montören Lars-Inge Säfström, vi slog våra kloka huvuden ihop. Pluggade uttagen på svängmotor pumpen. Kopplade hydraul uttaget till hammaren från de tre Commercialpumparna för grävhydrauliken. Serie kopplade pumparna, provade hastigheten. Hammaren blev som en tandläkarens borr. Drog ned gasreglaget till ca 800 rpm lagom, köpte ett gångjärn, svetsade fast framför gasreglaget. Vid stenskuts spräckning var det bara att fälla ned gångjärnet och skjuta emot gasreglaget. Toppresultat vid skutspräckning, (Skut storlek ej över 60 cm krossen bestämde) Dieselförbrukningen minskade med mer än 50 l per dag.

Bilden till vänster också en mycket skicklig maskinist Torsten Carlsson

KÖPT ORY


Anders Tenor Enskilda Firma köpte Ory 1977

Köper Ory,  Gällerstavägen  115 70 21 Örebro 1977-12-14

KONTORSMASKIN


Inköp av Philips 330 1978

Inköp av Philips 330 år 1978, med 5 ¼” floppydiskar. Den tidigare modellen hade inte dataskärm, bara utskrifter. Pris 174 000 kr (idag 668 000 kr), fanns även ett löneprogram att köpa till för 25 000 kr. Den visade sig vara fantastiskt bra, komplett med bokföring, fakturering, rest kontra, Bg, Pg, och var helt problemfri utan buggar.

Bilderna visar till Vänster: Anna-Britt Uddmyr, Höger : Ingrid Trygg

TENORS SCHAKT AB


Rivningen av K.huset

År 1980, rivning av K-huset där Biblioteket, Scandic Grand samt Conventum finns idag, även fd. Norlingsbryggeri. Jag lade in 2 olika anbud, 1 med en tons kula på mastatdkran (förbjudet att slå med kula i Örebro),och ett vanligt konventionellt anbud. Kommunen gav dispens för kulan. 

Jag förhandlade att använda AH Bygg Arne Andersson / Lars Olof Hjelm eftersom jag var tvungen vara säker på folket när vi plockade ner takplåtarna. Detta gick bra till slut. Arne och jag byggde dessförinnan huset Vårbovägen 6, och jag kände AH  sedan tidigare, viktigt med bra erfarenheter. Brandkåren låg nedanför Mc Donalds på Fabriksgatan. Vi köpte utrangerad 3” slang och kopplade in på vattenposter. Vräkte på vatten för att undvika damm mot Krämaren osv.

Axel Gisslen, denna hedersman, ville vi rev så fort som möjligt så vi fick fickarbeta 06 – 20. Skanska kunde på så vis komma i gång med bygget tidigare. Rivningen och bygget hade mycket åskådare varje dag. Stora bryggeritankar, flera stycken verkligt stora. Kakelugnar som var i fint skick. Dom märktes upp och plockades ned i stora trälådor med träull. När vi började bli färdiga kom det fram fornminnen så det blev till att sätta tandskydd på skopan, schakta någon cm åt gången i samarbete med Uppsala (Riksantikvariatet).

Klicka på bilderna nedan

Nerikes Allehanda

Artikel från Nerikes Allehanda om rivningen av K-Huset

KLICKA PÅ BILDEN

RIVNING KARLSBORG


Rivning skorsten i Karlsborg

Karlsborg fästning, rivning av skorsten.

Det var flyglärare Göran Brask (tidigare flygkapten), ännu tidigare inköpare på NCC, som handlade upp mitt anbud. Började med att flyga ned, med Piper Apache SE-CBL (finns i Västerås flygmuseum idag). Hade med segelflygare ( väntade på termik) Tog med bilmejsel och slägg hammare, fick tillstånd landa på det militära fältet. Jag kommer ihåg att NDB-fyren för inflygning hade beteckning KGB, frekvens 375. Anmälde vi skulle börja riva och klättrade opp i den väldigt höga skorstenen för att knacka bort cement ringen överst, var för dålig, bara avbryta. Det visade sig att det inte fanns någon skylift med korg med den lyfthöjden. Hittade en i Tidaholm som var inhyrd från Norrland. Hyrde in den men den var ca 1 dm för hög och gick inte in på genom porten till borggården. Det fungerade inte heller att släppa luft ur däcken. Jag sa åt segelflygläraren, Conny Gustavsson, som var med att hämta översten eller chefen, och sa: ”så här är det vi måste schakta ned vägen dryga 10 cm”. Det gick till slut bra att schakta ur och återställa vägen så fort vi kört in, lika när vi kört ut. Kommer ihåg vi hade en Bobcat att bära ut ur teglet pannrummet för att lasta på grus bil. Det gick bra till slut.

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

FÖRSÄLJNING TENORS SCHAKT AB


Försäljning av Tenors Schakt AB

Sålt till Oden Maskin i december 1981 inkl. 13st betalda entreprenadmaskiner från Tenors Enskilda Firma. Bilden visar tidigare 1978 års omsättnings i T-schakt.

KLICKA PÅ BILDEN

TENORS ENSKILDA FIRMA BYGGER FASTIGHETER FÖR ORY'S RÄKNING


Nybygge

Nybygge Ory 1978. Bandlastare i bilden IH 100. i Bakkant av mitten bilden: Ram rikt Jonas Samuelsson JOSAM konstruktion.

Ory hade mycket bra samarbetet med utveckling av Josam laserinställning (tidigare kryssmätning med snören) Var med Jonas Samuelsson antal resor till Orlando och hjälpte till utvecklande detta var år 1979 - 1980 fans då 3st firmor i Orlando som ställde in axlar osv. men Josam laserinställningar var överlägsen, efter 1 år var Josam själva Tillbaka till Örebro. Bilden till höger visar Ory invigning, På den tiden se bild till höger var konstruktionen annorlunda Ory ramen förstärktes, under till ramen monterades plattjärn, svetsades fast i ändarna, Porto Power tryckte ramen lite konvex, distans placerades mellan på mitten svetsades fast, tålde sedan last verkligen. På den tiden med skåpbyggnationer öppnings bara dörrar, med konventionell ram, dörrar satt fast med last, vi utförde som reparations åtgärd på alla fabrikat resultatet prefekt. Invigning vår utmärkta populära landshövding Harald Aronsson invigde (muttrade något om stadens trafikplanerera” kom lite sent bara en kul grej kommer jag ihåg”)

Dom två bilderna till vänster är från byggnationen. Bilden längst till höger visar invignngen 1979 av Landshövding Harald Aronsson.

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

Ny blästerhall 1986 Anders Tenor Inviger

Några år senare byggde Tenors firma en blästerhall med 10 tons bärkraft på golvet av 80x80 profiler, transportmatta undertill, elevator med rostfria skopor. Skaksikt med vacuumutsug tog hand om blästerdammet, resterande återanvändes 10-kubiks kompressor och lika stor vattenavskiljare. Personlig utrustning för blästraren av toppkvalité. Injektor munstycke med värme mycket mer.

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

EGET OFFERT- ORDERSYSTEM


Tenors egenutvecklade offert- ordersystem ca 1986, används än idag

Bilden till vänster visar Släpvagnstabell för standard längder på tippvagnar utformat av Ory's konstruktör Carl-Göran Thelberg

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

ORY AB TILLVERKNING


Kasettbil utrustat

Första exemplaren var det räls på flaket. Låsning framtill var minsta VBG draget syns i framstammen säker låsning (tänk om kassettflaket släppt från bilflaket i schaktgropen där människor arbetade tog emot materiel) Dubbelverkande hydraul kolvar manövrerade spridarluckan, styrs från förarhytt med 3 läges strömställare med låsning på stängt läge (inget trevligt om man av misstag öppnar med lass på) (Ory utvecklad 1979) kolleger hade gas fjädrar och rep stängning (vi på Ory provade luftkolvar farlig lösning om spridarluckan fick åverkan fastnade gick ej upp då använda bräckjärn blixtsnabbt slog den upp med kvarvarande lufttryck blev troligtvis onödig olycka).

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

ORY KASETTSLÄP


Kassettsläp

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

Nedan: Nya åkeriet Örebro Allround Kassett ekipage. Kassettvagn med singelhjul 18r x 22,5” idag 445&65 med 14 ” bred fälg. Sidomatic v-sida bakåttipp. Leverans till Eklund på Nya åkeriet Örebro.

Nedan: Odenmaskin köpte 3st kommer ihåg episod , stabilitets prov (då frivilligt bestämmelse på efter EU anpassning ) Ory alltid stabilitets prov ger också billigare försäkringar) när den tredje var levererad de andra två hade då används under ett ca ett år stadiga att tippa med enigt chaufförerna Ory krav stabilitets prov vi åkte ut till Kvarntorp byggde upp ramp med 5 graders lutning, mötte opp med besiktning man Stig Linden denna fina kompetenta representant för svensk bilprovningen som hjälpte Ory mycket Odens backens maskin station Rune Anderssons och jag, lastade opp till 36 ton totalvikt. När vi tippade upp direkt när den gick ur lägen huvudram/tipp ram, gav sig kassett flaket i väg landade på hjullastarens skopa som vi hade som säkerhet. Bara avbryta åka tillbaka till verkstaden, Carl-Göran Thelberg Ory:s konstruktör ändrade inte mycket men en del mera materiel i knut plåtar ändrad vinkel på stag i huvudram mm. för att gå in på detaljer, ut och provade stabilitets provade, perfekt resultat, återkallade de andra två som varit ute i full användning under ett år byggde om med samma koncept.

Vad viktig det är när verkligheten ”bonde praktikdan håller examen”, då får teorin revideras.

Nedan: 4-axligt kassettsläp bakåttipp 36 ton extra lastutrymme som tippvagn, hydraulisk skjutbar boggi 660-720cm glappfri. Boggin låstes med längs gående bälgar, konstruktör Ory;s Carl-Göran Thelberg.

Nedan: Komplett kassettekipage till Stenungssund, kommer ihåg en detalj kundens önskan att Ory monterade uppdraget avgasrör kunden önskade 4” ringde Volvo för kontroll. Ingenjörerna på motor sidan undersökte kom tillbaka absolut inte 4” ändra till 5” ( följande fel kunde uppstå varm gång i turbon osv. orkeslös, stor bränsleåtgång (viktigt med check).

Nedan: 4-axligt kassettsläp bakåttipp 36 ton extra lastutrymme som tippvagn, hydraulisk skjutbar boggi 660-720cm glappfri. Boggin låstes med längsgående bälgar, konstruktör var Ory;s Carl-Göran Thelberg.

Nedan: Gelleråsen Karlskoga Levereras 2st kompletta ekipage Bil påbyggnad / Kassettsläpp med bakåt /vänster sida tippnings sidomatic. Materiel bra bit utanför hjulen vid tippning. Tidigare hade jag Gelleråsens Björn Frisk varit med i T-schakts styrelse, nu var det kul att träffas gör nya affärer tidigare var Tenors schakt AB maskiner inhyrda av Gelleråsen i många fall. Extra kul Gelleråsens ekipage fick utmärkelse på Elmia mässan Jönköping.

Nedan: Kassett vagn typ utan tipp, bakåttipp, trevägstipp runt 1978

Blev levererad till flera Örebro åkare Erik W Erikssons åkeri Roland och Tommy Eriksson, Örebro murbruk Olle Colgård, Ingvar Eriksson åkeri på Holmen med många fler.

LASTVÄXLARSLÄP


Ory Lastväxlarsläp bakåttipp

Andra raden mitt bilden: Wickströms betong, Boden köpte 3st. Körde till arbetsplatsen lagligt med 19 t. Betongs roterare. Ory 3-axliga lastväxlare med hydrauliskt skjutkolv till lås oket för nåbarhet, bara med handspak på hydraul bordet skjuta fram flaket när man kopplade ifrån, eller med vippströmbrytaren i förarhytten köra fram betongroteranden till bilens lastväxlarkrok (Inom arbetsplats området gällde fordonsbestämmelser)

Tredje raden till vänster: 3-axlig lastväxlare för Ösab, bilden härliga Oscarson Ösab, professionella slamsugs entreprenör, brunnar, avloppsledningar med kamera osv köpte flera stycken Idag är det sonen Billy som driver Ory bland annat denna tidigare 3-axliga lastväxlare med hydrailsk skjutkolv, med handspak på släpets hydraul bordet eller i förarhytt med vippströmbrytare, köra fram lås oket flaket för nåbarhet Ory. 

Detalj obs klicka på ÖSAB, visar då buntband som håller samlingsrören på plats levererades som special till Ory´s med bunt band med rostfri låstunga std Ory.

Ösab bilden. Kommer ihåg en speciell vagn 2 axl för 20 ft container 6 m alt 5,6 m Lastväxlar flak. Lås för Sms std och Lagab flak. 

Övre raden i mitten: 4-axl lastväxlare bakåttipp i mitten blå vald till Elmiamässan Anläggnings fordon år 2000 Hydraulik sköt fram flaket Till bilens lastväxlarkrok för nåbarhet.

 KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

Levererad 1981 till åkeriägare Sten Säfström, Knivsta. Fortfarande i trafik 2021.

KLICKA PÅ BILDEN NEDAN

Ory Lastväxlarsläp med trevägstipp

30 Tons vagn lika bra som enbart tippvagn när det fattas lastväxlar körning.

Lastväxlarsläp med tillbehör

Ett ex. från Ory Örebro se fig 12 abs funktion gön kontrollampa lampa allt i en 17 polig VBG kontakt.

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

Lastväxlarsläp ej tipp 1978-2004

Åkeriägare hjälpt till med utveckling och många fler ej nämnda.

Åkeriägare Lars Hansson mycket stor hjälp.

Bengt Busk Ludvika (kommer ihåg var ner ca 6 gånger vi byggde om släden utförande för at vi alla var nöjda tålde påfrestningar flakets rullar inte gick ur och stjälpte flaket när det gick tungt växla flak man stod olämpligt vid rangering (flaket inte halkade ur lägen i släden.

Roger Fagerlund Rofa trans också till stor hjälp med utvecklade lastväxlarsläp.

Första raden till höger: Levererad till Åkeriägare Lars Hansson

Andra raden till höger: Åkeriägare Fagerlund tar emot sitt tionde lastväxlarsläp av Tenor

Tredje raden till höger hydraulisk bredbara sidor Flakvagn även utrustat för 6 m lastväxlar flak.

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

Nedan: kombinerad ekipage med typ flakvagn även avsedd för 6 m lastväxlar flak

ADR EX 3 lastväxlarekipage bakåttipp

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

Plogutrustad lastväxlare

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

Lastväxlarpåbyggnader HIAB

Vi på Ory monterade Hiab lastväxlare på mitt åtagande idag 2021 vet jag ej.

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

TIPPVAGNAR


Tippvagnar Sidtipp och bakåttipp

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

Tippvagnar

1987 defensiva genom brottet för Ory tippvagns program på Elmia mässan Jönköping Ory 11,5 m tippvagn med 6st lämmar vänster sida Höjd 110 cm Visirdel ovanpå Hydrailsk lyft bar Taket hydrauliskt fällbart efter höger sidan. Dörren gick att öppna till vänster 270 grader. Roterande flödesdelare med lasthållningsventil tryggade säker manövrering funktionen till hydraul armarna. Konstruktionen anpassad till att i framtiden skifta till vanlig spannmålsvagn med Std 6st lämmar H-110cm per sida. Konstruktör Carl-Göran Thelberg. Mera bilder på tippvagnar kompletteras framöver.

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

Bilderna nedan visar vagnar levererade till Dahlstedts Åkeri, Kjällmo. En av Ory's trogna kunder.

Se även: www.ory.se

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

Åkeriägare Sven Nilsson, Glanshammar tar emot en ny Ory Vagn av Anders Tenor.

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

ADR EX 3 Tippvagn samt Bil

Åkeri med verklighet Bertil Andersson i Hammar åkeri AB. Bertils son Jan kommer jag mest ihåg, verkligen fina människor som tyvärr inte finns med oss längre. Beställt av oss på Ory 12,25 m tippvagn. Bilpåbyggnad 7 m flak, till färdig nyckel färdigt ekipage. Vilken resa innan jag fick igenom ekipaget. Räddningsverket i Karlstad hade synpunkter, fick åka dit med ekipaget, åkte mc framför ekipaget, kommentaren var kan du köra upp framför entrén lycka till, jag rekade en väg bland cykelställ osv. Sedan gick jag upp hämtade trevliga myndighetspersoner, lite synpunkter, ändringar, med ADR EX 3 godkända intyg efter någon vecka, dags för registreringsbesiktning och skattekredit. Utfördes i Arboga med ditrest, auktoriserat besiktnings representant från svenskbilprovning. Blev Ory ekipaget godkänt en resa med lyckligt slut.

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

Flisvagn mm.

Ory standard extra hydraul kolvar dubbelverkande som komplement till tippcylinder möjligt tvångsköra tillbaka flaket vid fastfrusen materiel på, lika omvänt håller emot vid sidtippning, undvika flaket slår iväg, viktigt hydrauloljan fyller på retursidan för tippkolven.

Obs taket läggs ned efter höger sidan och upplyft vänster sidan. Styrs av dubbelverkande roterande flödesdelare, undviker snedvridning av hydraul kolvarna infästning för armarna till flaket vid manövrering.

Undre bilden visar mig själv till vänster, Carl-Göran Thelberg till höger. Jag känner efter att allt går jämt utan kavitation Ory:s eminenta verkmästare Arne Önnefors längst till höger ser lugnt på. 

 KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

BILPÅBYGGNADER


Bilbyggnationer Ory 1999-2004

Bilderna visar Ory´s flak med Nummis RT kolv. Stabilt till 100%. Vid trevägstipp har vi Nummi standardkolv

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

BIL, SLÄP LEVERANSER


Bil och släpbyggnationer Ory 1978-2004

Leverans av kompletta ekipage bil och släp

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

SPECIALFORDON


Specialfordon

Gasolheater där Ory ansvarade från inköp lastbil gasoltank till nyckel färdig leverans ett arbete som pågick närmare 6 månader Ory koncept.

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

Ernst Express, Åkeriägare Thomsson

Leverans av ny Ory med bakåttipp. Thomsson åkte direkt till Avesta och lastade på en 25 ton rulle i rostfritt stål. Thomsson ringde, dörrarna går inte att öppna. Kom tillbaka med vagnen till Ory. Jag hämtade lyftkran och lyfte av stål rullen. Konstruktören och verkmästaren kom ut och vidtog ändringar.
Lyfte på av stål rullen provade några gånger, släppte lite vårdslöst på flaket provade ok. Mera Standard bindöglor höll inte måttet, blev kompletterad med 4st kättinglådor, 4st kättingspännare. Konceptet döptes till "Ernst Express". Ett av många goda exempel på produktutveckling i Ory AB tillsammans med åkerier.

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

STABILITETSPROV


Stabilitetsprovning tippvagnar

Besiktnings man Stig Linden, Svenskbilprovning Hallsberg hjälpte oss på Ory på ett fantastiskt sätt med Stabilitetsproven. Registreringsbesiktningar under alla år. Det var svårt med Besiktningstider Åkeriägare ville direkt vid leverans börja köra (skattekredit) Stabilitets proven utfördes av Stig Linden kom alltid ( utförda i Kvarntorp), Ory vagnen/ bilpåbyggnaden lutades 5 grader (byggdes upp av en grusramp ) fem grader lutning mättes på fälgarna) Till vänster ses Ory ingenjör Ove Pettersson och bild till höger kontrollerar Stig Linden avvikelsen provet utfördes med tre lägen vid upp tippning .läge 1. Urlyft från huvudram / tipp ram Läge 2. ca 30 grader när materiel började rasa av. Läge tre fullt upptippad Lastat till totalvikt dokumenterades med protokoll. . (Obs. vägtrafikbestämmelser kunde vara betydligt lägre men provades alltid med tillverkarens intyg (ORY) efter totalvikten som gällde. Besiktningsman Östen Bilock var också med i Hallsberg bilprovning. Registringsbesiktningar på stationen i Hallsberg vi åkte ned till 05:30 kom Stig Linden registreringsbesiktigade (tyvärr finns inte Stig med oss längre) och ofta Östen Bilock vid större besiktningar bil/släp gick igenom beräkningar från intygen. Utfärdade skattekredit om allt var ok. (Annars fick vi åka hem till Ory göra om läxan ändringar som fodrades) Kommer ihåg att vi registrerings besiktigade i Örebro tidigare blev våra intyg skickade till bilprovningen HK för godkännande , jag vet jag sa någon gång, håller du på så där varje gång blir du inte populär ”det var inte därför jag tog det här jobbet” blev svaret vi brukar skratta åt det i dag vi är bägge med i MCHK Närke ) en annan person hade han om ADR EX 3 besiktningar Lennart Andersson Bilprovningen Örebro verkligt kunnigt professionell , slutade med ADR EX3 efter några år , för de få ekipage som blev registrerade.

Tråkigt att Eu anpassningen fick stabilitets proven utgå som krav. Mycket värde i den svenska bestämmelser skrivet av myndigheten Fordons byrån Borlänge, anpassades av Svensk bilprovning sparade mycket pengar till försäkringsbolagen och förhindrade arbetsplatsolyckor stillestånd för åkerier.

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

SKÅPCHASSI


Ory tillsammans med Sala Kaross

Samarbete med Sala kaross för leverans till ICA. Effektivare transporter med dubbla lastplan. Löstes med typ skokartongslock för att klara totalhöjd 4,5m samtidigt som man kan behålla höjden 1,88m ombord, detta baserat på gällande arbetsmiljöregler. Denna är baserad på medellängd 181cm på 90% av tillgängliga chaufförer plus 4cm för skor, 4cm för rak rygg.

Observera kattluckan baktill vilken ger möjlighet till utgång även vid havererad lyft.

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

TEKNIKTILLBEHÖR


Tekniktillbehör Ory 1997-2004

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

Provutrustning bromsar. 

KLICKA PÅ BILDEn NEDAN

Nedan bild: Carl-Göran Thelberg hjälper Göran Rosén, Kinnegrip, vid framtagning av Kinbag. Kinnegrip var leverantör av flakstolpar och tog fram en K20 aluminiumstolpe. Denna finns idag i kinnegrips standardsortiment. Simlock saluminiumstolpe fanns som alternativ (behövde aldrig köpas). Carl-Göran utvecklade även en 19,5” släpvagnsaxel (Kinnaxel) som dock aldrig kom i produktion. Ory´s Ove Pettersson, Jesper Marjaama och Arne Önnefors ordnade ritningar och Lena Nilsson materiel för produktion . 

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

PATENTRELATERAT


Första patentet 1980 andra 2000

Patent Kassettsläp. Började 1978 med tippbara kassettsläp, sökte 75000 kr av STU till stöd, bra med Almis tekniska chef, Börje Hofvander. Vi flög till Bromma från Gustavsvik och träffade STU tjänstemän, någon vecka efter presentationen kom det klartecken.

Andra patentet: 

Efter presentation kom det klartecken att lägga till Patent nr två år 2000. Lastväxlarfunktion. Sökt mönsterskydd för strö låda, reservhjulshållare, dragstång, kassettlås framstam. Föll dock i glömska

Patentintrång 

3-axlig Lavett med bakåttipp
4-axliga Lavett för 2 st flak
Färjades över till Polen Ory kan vara stolta, att vara på topp i marknaden, förhandlingar med patentintrånget gjorde att de slutade med kopieringen på patentintrånget den delen.

TIDNINGSREPORTAGE


Tidningsurklipp Ory

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

Finskt reportage om Ory

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

FASTIGHETER OCH VERKSTADSUTR. ÄGDES AV TENORS FIRMA


Ny monteringshall

Byggde till ny hall 1999. Kommunalrådet Mats Sjöström invigde, tror året var 1999, 14 dagar efter han klippte bandet sprack fusionen mellan Volvo Scania vi hade byggt på spannmåls tippar på dessa bilar.

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

Invigningar lokaler Tenor FA för Ory

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

DIVERSE


Flygbild Ory 2020

Flygbild över Ory. Svarta linjer markerar tomtgränsen.

Facebook

Diverse klipp från Facebook

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

Mässor

Elmia mässan Lastbil 1997. Från vänster Ory  ingenjörerna Karl Göran Thelberg , Ove Pettersson verkstads chef Arne Önnefors värd Catarina Tenor  försäljare ägare Anders Tenor  värd Gun-Brith Bergman Tenor

ORY UTVECKLING


Produktutveckling

Historik över Ory Produktutveckling 1978 - 1997. Bilderna nedan visar: Nummi RT tippcylinder, ger ökad stabilitet, Ory Nummi tippcylinder till höger inkl. gränsläges brytare samt nedre bilden spridarluckans öppnare Ory Konstruktion.

I branschen fanns HIAB med för kort slaglängd och Zetterbergmed för längden för lång i hopskjutet läge. Tvingades monteras med lutning, detta frestade på tippkulan enormt och när vi fick vinkla kolven eftersom markfrigången blev för låg. Tippkolven till höger är framtagen för långa tippvagnar av Ory konstruktör Carl-Göran Thelberg. Ritade upp en egen Ory tippkolv med stegen 254/85 när vi träffade Nummis chefskonstruktör, Markento, på båtmässan i Älvsjö 1987. Carl-Göran vecklade upp ritningen och frågade om dom kunde göra denna. Markento tog med sig ritningar hem till fabriken i Perniö och efter 14 dagar kom beskedet: Vi gör 3st utan kostnad till er. Trycket som fick användas, var 170 kg, ökades vart efter till 200 - 250 kg idag. Så började vårt långvariga vänskaps-affärsförhållande. Kommer ihåg episod med gränsläges brytare som vi själva köpte in och eftermonterade. Av allt vägsalt hade plunchen en tendens att fastna när gränsläges stoppet aktiverades. Vi stämde träff med Nummi för att utveckla en typ som fabriksmonterades på tippvaggan. En delegation från Örebro bestående av Anders Tenor Carl-Göran Thelberg, Arne Önnefors, Lars-Inge Säfström och jag åkte över. Det var fest på kvällen, finnarna är gästvänliga, och på morgonen träffades vi klockan 9 för Nummis ny konstruktion av gränslägesbrytare monterad på tippvagnarna. Det blev succé med enkelheten av fabriksmonterad hydraulisk gränslägesbrytare som fungerade på sidtipp i samma funktion som bakåttipp. Problemet var löst, jag kan tänka mig den chaufför/ åkeriägare som vid upp tippat läge inte kunde släppa ned tippflaket för att hydraul ventilen fastnat på grund av vägsalt och dyl. (jag fick många samtal) Då var vagnen 12,25 m men marknaden efterfrågade 12,5 m tippvagnar. Eftersom vi inte hade någon tippkolv såvitt Carl-Göran kände till flög jag över till Åbo och hyrde bil till Perniö. Vid samtal lovade Nummi att göra en tippkolv med 70 mm i slutsteg. Så kom den och Carl-Göran konstruerade och ritade en 12,5 m tippvagn. Härligt att leverera efter stabilitets provet. Sista steget (70) klarade mekaniska på frestningar. Till vänster är RT-tippen med parallellkolv. fungerar perfekt som inbyggdstabilisator. Sista bilden Ory’s Spridarlämsöppning obs. att låskrokar öppna uppåt ingen småsten sten etc. blev liggande Låskrokar var ej låsta utan återfjädrande Sprida lucka långt in var det bara bromsa till slog den igen. Enkelkonstruktion med 20” bromsklocka och nöd-körning med enkel spak.

Ory Dörr / läm system Historien om hel läm planka med gångjärns list integrerat i bottenprofilen, H-200 mm. Profilgångjärnslisten var tidigare nitad på läm plankan. Historien kring detta utspelades långt tillbaka när Norsk Hydro var leverantör. Åkeriägare John-Olov Andersson, Trollhättan, ringde och sa att nitarna till gångjärnslisten började ge sig på hans ny levererade vagn. Det var semestertider (vi hade lagt ut på lego med noggrann angivelse till ritningar vilka nitar (usm) som skulle användas för fastsättning av gångjärnlisten). Konstaterade efter att ha åkt ned till åkeriägaren Trollhättan att så ej var fallet. Detta hade inte hänt tidigare. Åkte hem, tog med ritningar för tillverkning och hopmontering för färd till Norsk Hydros filial i Haugesund. Åkte via Oslo, tog flyget från Fornebu till Haugesund, hyrde bil och åkte till fabriken. På verkstaden var man i full färd med att montera våra beställda läm/dörr leveranser. Jag såg direkt på nitkartongerna att det inte var det vi på Ory angivit. Talade med montören som sade att han följde inköparens instruktioner. Sökte efter Hydros trevliga försäljaren Matland (brukade besöka oss varannan månad) Han var på semester, men Vd var där. Vi gick igenom problemet och för att göra en lång historia kort kom vi överens om att de stod för verktyget, ca 200 000 kr, för en helgjuten bottenplanka H-200 mm med ingjuten gångjärnsprofil. Ory’s del fick ta rätt på de som redan vagnar / bilar som var levererade. Vi blev för övrigt bjudna på Jazzfestivalen senare, mycket trevligt, rekommenderas. Norska kronan blev senare för dyr så vi gick över till Sapa Vetlanda. Hydro ägs idag av Sapa Aluminium. Ett av många exempel på produktutveckling

Ett av många exempel 4-axlig Ory kassettsläp med bakåttipp extra lastplan används idag som tippvagn Åkeriägaren anpassade inte bilflaket till kassettkörning (ej så mycket avvändning) Inte många kronor avskrivning efter 30 års användning.

Historien om hel lämmplanka med gångjärn integrerat i bottenprofilen, H-200 mm. Profilgångjärnslisten var tidigare nitad på lämmplankan. Historien kring detta utspelades långt tillbaka när Norsk Hydro var leverantör. Åkeriägare John-Olov Andersson, Trollhättan, ringde och sa att nitarna till gångjärnslisten började ge sig på hans nylevererade vagn. Det var semestertider (vi hade lagt ut på lego med noggrann angivelse vilka nitar (usm) som skulle användas för fastsättning av gångjärnlisten). Konstaterade efter att ha åkt ned till Trollhättan att så var fallet. Detta hade inte hänt tidigare. Åkte hem, tog med ritningar för tillverkning och hopmontering till Norsk Hydros filial i Haugesund. Åkte till Oslo, tog flyget från Fornebu till Haugesund, hyrde bil och åkte till fabriken. På verkstaden var man i full färd med att montera våra beställda lämmleveranser. Jag såg direkt på nitkartongerna att det inte var det vi angivit. Talade med montören som sade att han följde inköparens instruktioner. Sökte efter trevliga försäljaren Matland som brukade besöka oss varann månad. Han visade sig vara på semester, men Vd var där. Vi gick igenom problemet och för att göra en lång historia kort kom vi överens om att de stod för verktyget, ca 200 000 kr, för en helgjuten bottenplanka H-200 mm med ingjuten gångjärnslist. Vi fick ta rätt på de som redan var levererade. Vi blev bjudna på Jazzfestivalen senare, mycket trevligt, rekommenderas. Norska kronan blev senare för dyr så vi gick över till Sapa Vetlanda. Hydro ägs idag av Sapa Aluminium.

Ett av många exempel 4 axl Ory kassett bakåttipp vagn  dubbla lastplan används idag som tippvagn Åkeriägaren anpassade inte bilflaket till kassett körning ( ej så mycket avvändning)  Inte många kr  avskrivning efter 30 års användning .

Transportstyrelsen Fordonsbyrån

Dragstången för kassett lastväxlare får dragtungan VBG tungan vi köpte löste svetsade in på Ory dragstången vinklas 4 grader max. för låg dragstångsinfästning för överbackning med bilen och vid koppling inte belasta VBG draget med onödig brytning. Blev inte godkänd av bilprovningen utan dispens av Vägverket.

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

KUNDER OCH PERSONAL


Kundbesök

Bild övre raden till vänster, Scania demo center Anders Tenor håller föredrag

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

Nedan:

Anders Tenor

Ägare entreprenörfabrikör

Carl-Göran Thelberg

Men många års erfarenhet av släpvagnar med ,utan tipp Kom till Ory 1983 bidrog till härlig utveckling under alla år nämna några Tippvagnar upp till 12,5 m Dörrsystem Tippkolv. Lastbilsflak lågbyggda långa för spannmål. Ove Petersson började 1984 betydde välbehövlig förstärkning för mera utveckling. Jesper Marjaama nya generationen en härlig kille kunde detta med dator ritprogram Auto cad osv. Varje dag kl 9 11 13 15 i princip vid frokust osv. var det produktutveckling. Ett ex jag ville namnge när vi skulle introducera lastväxlar slädens, namn var swix efter vallan tyckte jag. Samtidigt hade Åkeriägare Tryggve Bengtsson Sölvesborg betalat ett tillbehör med postgiro och skrivet på talongen kanon vagn ( var ett komplett tippekipage) Ingrid Trygg hade satt det på väggen i vårt fika rum, då sa Carl-Göran T Lavett ska det heta från kanonen var utmärkt så blev ett av 1000 exempel. Pågick i 25 år.

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

Kvalitetssäkring

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

PERSONAL


Personal Ory

Nedan bilder på ORY Personal

Stig Nylund, 16 år, Började 2004

Magnus Johansson, 22 år, Började 1999

Anders Lax, 35 år, Började 1984

Johnny Rönnbäck, 35 år, Började 1996

Stefan Håkansson, 25 år, Började 1996

Fredrik Wulfstrand, 21 år

Roger Larsson, 16 år, Började 2005

Christer Nilsson, 21 år, Började 1986

Per Olov Olsson, 16 år, Började 2005

Jens Olsson, 21 år, Började 2002

Tim Karlsson, 26 år, Började 1995

Thomas Kihl, 30 år, Började 1991

David Ragvaldsson, 21 år, Började 2000

Carl-Göran Thelberg, Började 1983 Kalle jag  arbetade tillsammans 24 år Sveriges bästa konstruktör

Patrik Agartsson, 21 år, Började 2003

Robert Haglund, 32 år, Började 1989

Harry Berg, 25 år, Började 1978

Lars-Inge Säfström, 23 år, Började 1977

Felix Kihl, Började 2013

Arne Önnefors, 25 år, Började 1987

Lena Nilsson, 23 år, Började 1998

Ingrid trygg, 18 år, Började 1989

Anders Tenor, 30 år, Började 1977

Motionsgänget på Ory

På Bilden från vänster: Ronnie Soting, konstruktör, ingenjör Jesper Marjamaa verkligen bra grabb som komplement till konstruktörerna, Kalle Thelberg och Ove Pettersson längst till höger. Anders Tenor fjärde från vänster.

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

Svenskt Näringsliv LFG


Svenskt Näringsliv Lastfordonsgruppen LFG

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

Tenors försäljning av Ory till Translink Koncernen

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

Tenor sålt Ory AB.

I december 2004 Såldes Ory AB av Anders Tenor. I November 2004 sålde Tenors enskilda firma in fastigheter verkstadsutrustning till Ory AB. Translink koncernen ville göra en affär med Ory AB. Själv vill jag göra en kontroll av miljön i marken, detta resulterade i mindre sanering. Translink koncernen tyckte Ory hade ett stort lager, en extern revision firma anlitades Som inventerade aktuellt lager med sina revisorer kom fram till ett högre värde. En bra detalj som Translink revisorer uppskattade var att Ory AB och Tenors enskilda Firma hade haft skatterevision året före utan anmärkning. Ett stort godkännande till Ory:s av Ingrid Trygg och och Lena Nilsson. I backspegel ser jag med glädje på resultatet av Translink koncernen, fick direkt efter försäljning av Translink styrelseordförande Lars-Åke Helgesson uppdraget att ta fram en tillbyggnad/nybyggnad kontor monterings/verkstads lokal, Måleri

Läs mera om detta i sista rubriken ”Slutord”.

Det finns många intelligenser

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

Orys organisation efter försäljningen 2005

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN

Hållbarhet

Ett av många exempel 4 axl Ory kassett bakåttipp vagn  dubbla lastplan används idag som tippvagn Åkeriägaren anpassade inte bilflaket till kassett körning ( ej så mycket avvändning)  Inte många kr  avskrivning efter 30 års användning .

Efter 28 år slutar jag på Ory som VD ägare

Sista arbetsdagen var 2007-12-31.

Sedan tog Ingemar Hermansson över  

Idag 2021 har Translink koncernens chef Carina Jakobsson tagit väl hand om Ory som övergripande, Ory ansvariga Chefer Göran Kring och Nu Otto Nyängen inte att förglömma försäljning en av Ingemar Hermansson.

KLICKA PÅ BILDERNA NEDAN